Japan dag 4 - resa från Tokyo till Kyoto

Vi vaknade samma tid idag som varje dag i Tokyo. Tidigt för att vara semester, men sjukt värd ändå. Vi packade, duschade, åt frukost och gjorde oss klara så att vi halv tio kunde vara redo att möta Pia nere i lobbyn. Därefter fick vi lämna våra väskor i hennes lägenhet, då vi endast ville släpa på en väska till Kyoto. Så tre lämnades av hos henne. Hon beställde oss två taxis och körde oss till Tokyo Station, för det var därifrån vi skulle ta Shinkansen till Kyoto. Hon hjälpte oss även med att köpa biljetter och följde oss fram till tåget. Så himla snäll! Tåget tog ca 2.30 timmar innan vi nådde Kyoto. Men fan snabbt tåget gick. Iofs så somnade jag även så det fick tiden att gå ännu snabbare. När vi väl kommit fram och klivit av så tog vi oss ut. Så länge man lyckas ta sig ur byggnaden så brukar resten lösa sig. Det bästa var att vårat hotell var placerat precis framför tågstationen, så vi gick bara över en gata för att kunna gå in i hotellet. Vi bodde på Ibis Kyoto Station. Det var fräscht, gulligt och perfekt när man ändå bara skulle sova två nätter där. Vi fräschade till oss lite innan vi tog en taxi till bambuskogen (vi tänkte först gå. Men vi var sämst på att läsa kartor och märkte att vi gått åt helt fel håll så taxi fick det bli. Plus att det var tusen gånger längre än vi trodde.). Det tog ca 20 minuter med taxi för att ta sig dit. Vi gick igenom hela skogen, samt lite tempel och stötte in i en liten gubbe som gjorde trollsländor för hand där balansen läggs precis på en pigg i nosen på hans kreation. Helt störd men så sjukt cool och vacker. Var bara tvungen att köpa en, så det gjorde jag också! Haha. Sedan gick vi runt lite längs gatan med butiker vid bambuskogen. Mamma handlade lite och bjöd oss alla på varsin glass. Jag tog Cherry Blossom och Green Tea i blandning. Den var faktiskt god. Skulle nog hellre haft lite mer cherry blossom och lite mindre grönt te dock för att få en lite sötare smak.

Efter vi tagit taxin och kommit tillbaka till hotellet så gick vi alla och vilade. Jag sov och sedan när jag vaknat kollade jag på en film. Eftersom vårat urval på vår iPad inte var särskilt stor så fick det bli "Identity thief" vilket inte är en film jag direkt skulle rekommendera. Det är klart att det fanns små saker som jag tyckte var roliga, men i helhet var den inget speciellt. Vi gjorde oss i ordning och gick på en restaurang. Jag beställde en Shochu att dricka (superduper god var den) och vi beställde massa olika plockmat. Men usch, den restaurangen var ingen hit. Inget jag skulle rekommendera alls faktiskt. Men vi åt det som var ätbart och sedan gick vi förbi ett snabbköp och köpte lite godis. Det var jävligt gott och väl behövt. Efter det gick vi in på våra rum och slaggade.

Extremt vacker omgivning i Kyoto vid bambuskogen!