Japan dag 5 - Geisha

Dag 5 i Japan började med att vi tog sovmorgon, vilket kändes sjukt härligt att vakna upp helt utvilad. Självklart berodde den känslan också på att våra kroppar äntligen hade vant sig vid tiden. Det tog 5 hela dagar för kroppen att ändra om så att den också var 8 timmar före Sverige. Vilket var lite surt då vi skulle åka hem två dagar senare.. Vi hade frukost buffé på hotellet, och den var inte illa asså. Jag åt croissanter med sylt samt färsk frukt! Tyckte den var tipptopp! Vi gick tillbaka till rummen, fräschade till oss och gjorde oss redo för en heldag på stan. Eftersom vi inte riktigt hade sett centrum i Kyoto eller sett det typiska för staden, dvs geisha kvarteren, så var det dit vi begav oss! Idag tog vi taxi då vi dagen innan sett att vi läst kartan helt fel och gått åt fel håll, alltså inte mot centrum utan bara längre ifrån det. Det var så jävla skönt att åka taxi överallt. Man åker ju aldrig det i Sverige då det är förjävla dyrt. Vi åkte upp till ett område som hette Kiyomizu. För där låg templet Kiyomizu-dera (som betyder rent vatten). Vilket var sagt att vara ett superfint tempel! Hela vägen upp låg det små affärer, och jag och mamma var som alltid i farten och shoppade loss, även Patrik köpte ovanligt mycket i Japan. Den som var mest åthållsam när det gällde souvenirer var nog Tobbe. Efter vi gått upp och ned för gatan, samt besökt templet åt vi snabbt lunch då det blev världens snöstorm i bergen. Dock var det ju inte särskilt kallt eller obehagligt men skulle man äta lunch kunde man lika gärna passa på och göra det då. Vi passade även på att kolla på kartan och se var vi skulle ta oss härnäst, vilket blev Geisha kvarteren. Vi vandrade, fotade lite tempel (då de är överallt) och fotade lite geishor. Efter ett tag kände vi oss dock tvungna att besöka ett jättefint tempel som hette Yasaka Shrine (tror jag). Men när vi kommer uppspringande högljudda som vi alltid är, blir vi puttade åt höger för att det pågick en vigsel där uppe. Det var coolt och se, men vi stannade inte särskilt länge utan drog oss vidare till en Starbucks för lite kaffe innan vi skulle vandra vidare på jakt efter de äkta Geisha kvarteren. Vi gick runt där rätt så länge innan vi kände att vi sett nog och drog oss tillbaka till hotellen (jag hade hunnit bli trött igen, så taxi fick det bli.. hehe)

Vi vilade på hotellet en liten stund, duschade och gjorde oss fräscha inför middagen. Jag hade legat och googlat runt i säkert en timme efter en god restaurang efter gårdagens flopp, och hade hittat en jättefräsch (enligt nätet) Yakiniku restaurang på andra sidan tågstationen. Så den var både fräsch och nära. När vi kommer upp på andra sidan, känns det som att vi kommit tillbaka till Tokyo. Fullt av liv och stora köpcentrum och höghus. Vi som trodde hela staden var lika lugn och nästintill öde som på vår sida. Restaurangen låg mitt uppe i ett köpcentrum och den var superfräsch med jättegod mat. Efter vi ätit oss mätta och nöjda sprang vi omkring och shoppade i köpcentrumet tills det stängde. Jag hittade även en fotoautomat i centrumet, som jag verkligen ville pröva på, då jag hört att Japan, Thailand och de har helt otroliga automater. Så jag tvingande in mamma i båset, vilket var säkert som fyra/fem bås i Sverige. Den hade green screen och allt. Det var svårt att förstå var man skulle trycka då allt stod på japanska men vi chansade lite. När man fotat klart fick man gå in i ett bås bredvid och pryda fotona genom att rita, klistra märken etc på de. Skitrolig idé och billigt att göra. Önskar det var så i Sverige. De skulle inte behöva vara lika flashiga men fotoautomater är alltid kul och mycket roligare att få ut foton än att bara ta med mobilen. När allt stängdes drog vi oss tillbaka till hotellet och sov.

Mamma och jag handlade soya fat (eller de var nog inte gjorda till Soya kanske, men vi använder de till det).

Kiyomizu-dera porten

Galna mamma (det vita på ögonlocken är en snöflinga haha)

Ema plattor, med olika önskningar.

Fina mamma haha! (hata mig inte för att jag lägger upp den här bilden mamsen, älskar ju dig!)

Templet, men det var under ombyggnad tyvärr så alla bilder har byggnadställningar på sig..

Ett bönebord eller gåvobord eller vad man nu kallar det, hehe.

Lyckades ta en bild där jag inte visade byggnadsställningen haha!

Sjukt vackert!

Min snygga bror i snöovädret.

Tobis är inte lika lycklig att det snöade. Men jag tycker faktiskt det var ganska mysigt och vackert hehe!

Bröllopet! Brudparet är de som går under det röda parasollet/paraplyet. Tydligen får de inte le medan bruden och brudgummen är iklädda de där kläderna. Det fick jag veta senare av Pia först trodde jag att vi var på en begravning för att de såg så deppiga ut hehe.

Geisha kvarteret i Gion.

Yakiniku! Såååå gott.

Fina Tobis!

Varje gång man ätit något med vitlök i, så bjöd restaurangerna på tuggummi när man tog in notan. En jävligt trevlig och fräsch sak, tycker det är dags att vi tar efter vissa saker.

Jag och mamsen!

Kyoto Tower. Syns inte jättebra på den här bilden!